Sport 2012-03-03

Koffein som doping

Att koffein är ett uppiggande medel känner nog de flesta till men hur mycket det kan förbättra din träning är nog inte lika känt som det är för dem som är mer insatta i träningsvärlden, det har gjorts flera studier på koffeinets effekter som visar att ämnet verkar uppiggande, ökar din muskelkontraktion, ökar din fettförbränning och ger ökad ork i uthållighetsträning som löpning etc.

Vetenskapens bästa vänner råttorna har utsatts för flera experiment där man injicerat koffein i hjärnans centrala delar och resultaten av detta har visat att det ger prestationshöjande egenskaper hos de utsatta små liven vilket i sin tur gör att man kan förvänta sig liknande resultat hos människor, man har även kommit fram till att resultaten inte endast beror på koffeins förmåga att dämpa trötthet utan på att koffeinbrukarens förmåga att uppleva och hantera smärta och ansträngning förbättras till den grad att en skillnad kan ses.

Detta är effekter som självklart är mycket eftertraktade i tränings- och tävlingsammanhang, koffein räknas som en stimulantia och är förbjudet i tävlingsammanhang men är fritt att använda vid vanlig träning.

Koffein har även fettförbrännande egenskaper där fler än en studie visat att regelbundna intag på ca 100 mg varannan timma under en dag ökar din naturliga kaloriförbrukning upp till 150 kcal/dag, det blir en hel del brända kalorier på några månader endast pga av koffeinet!

Det finns även studier som bevisar koffeinets prestationshöjande egenskaper som en studie gjord på patienter med svåra ryggmärgsskador som efter intag av koffein fick en förbättrad kontraktionskraft under cykling även fast de inte hade någon perifer smärtingång och heller inget svar på det sympatiska nervsystemet.

Uppenbarligen är Koffein en mycket potent drog som kan användas av motionärer helt lagligt men det finns även biverkningar som man ska passa sig för, oftast upptäcker man dessa innan det är skadligt men de kan vara obehagliga, de vanligaste biverkningarna är magont, darrighet, yrsel, högre puls så man får allt vara på sin vakt men sköter man det sunt så har man många fördelar att hämta från koffein.